Den kommunikation just du behöver

11 maj 2020
jonas olsson

Vilka kollegor har du mest kontakt med på jobbet? Hanterar ni känslig information? Känner du dig trygg med hur kanalerna fungerar när det gäller snabbhet och säkerhet? Behöver du ibland styra upp medarbetare som inte är försiktiga med känslig information? Tyvärr finns det en hel del risker inbyggda i all kommunikation. Företagshemligheter som läcker ut, kundinformation som hamnar på fel ställe. Eller irritation och fördröjning när personer inte är nåbara eller glömmer meddela var de håller hus.

 

I molnet och i mobilen

Många är rörliga på jobbet. Du kanske har din bas i ett kontorslandskap, har kontoret på fickan eller jobbar en del hemifrån? Det som är smidigt på många sätt kan tyvärr också göra skada. Att prata affärshemligheter på pendeltåget eller rabbla klienters personnummer i lunchrestaurangen är klumpigt och dumt, men samtidigt kan det vara svårt att överblicka vilka telelösningar som är rätt för just din verksamhet. Det är många olika delar som ska samverka. Telefonväxel, frånvarohantering, datalagring. Ta hjälp av någon som har helhetsbild och kunnande.

 

 

Låt någon erfaren lägga puzzlet

Det finns firmor som är specialiserade på de här sakerna. De kan hjälpa till med att bygga upp hela strukturen och vet hur den ska underhållas. Mellan varven kan ni behöva träning eller utbildning på verktygen ni använder. Självklart behöver nyanställda läras upp även inom det här området. Gör en lista över vilka behov ni själva ser och överlåt till någon annan att föreslå lösningar. Det är lätt att bli hemmablind och missa de uppenbara fällorna och minfälten. Vad lämpar sig för att ligga i molnet och vara nåbar från överallt? Hur säkrar ni känslig information men är den samtidigt lätt åtkomlig? Be om en analys, välj en leverantör för det hela och lägg ansvaret för abonnemang, försäkringar och avtal där. Så kan du fokusera på det som är viktigt.

Fler nyheter